IJsselprint

Januari – oktober 2013.
In januari 2013 benaderden de vennoten van IJsselprint copyservice in Zwolle ons met de vraag of wij hen konden helpen door een moeilijke periode heen te komen. De afgelopen jaren was de omzet gestaag gedaald, en het was niet gelukt de kosten tijdig in lijn te krijgen met deze trend. Vooral de leasecontracten van de hoogvolume printers waren een blok aan het been geworden: er werden elke maand veel meer prints afgerekend met de leverancier dan dat er nog verkocht werden.
Met hulp van een ervaren financieel adviseur hebben we een actieplan opgesteld dat op korte termijn zou leiden tot een betere financiële huishouding. Er werd bespaard op personeelskosten, accountantskosten en een plan om de dalende omzettrend te keren zag het licht. Hierbij zetten wij nadrukkelijk in op het inspelen op veranderend klantgedrag. Meer online communicatie, inzet van social media en de mogelijkheid om online producten te ontwerpen en bestellen. Het productaanbod werd uitgebreid met wide format printing. Een trainer werd ingezet om de directe klantcontacten op een hoger niveau te tillen.
Als gevolg hiervan zag de toekomst er weer een stuk rooskleuriger uit. Helaas lukte het echter niet om met de leverancier van de productieprinters tot een akkoord te komen over aanpassing van de contracten. Tot onze grote teleurstelling leidde dit ertoe dat de deuren in oktober toch moesten worden gesloten.
Dit proces kende uiteindelijk alleen verliezers. Twee ondernemers die na jaren van hard werken hun bedrijf moesten sluiten, drie medewerkers die hun baan kwijtraakten, en een leverancier die enkele kostbare printers terugkreeg en dus tonnen toekomstige omzet niet gaat realiseren.
Voor IJsselprint was het net te laat. Er waren uiteindelijk niet voldoende reserves om de pijn die genomen moest worden bij het reduceren van kosten (met name loonkosten en contractaanpassingen) te kunnen lijden. Daarbij was de onwil van de printerleverancier uiteindelijk doorslaggevend.
Een belangrijke les kunnen we van dit trieste voorbeeld wél leren. Wanneer je een neergaande trend in je omzet en resultaat waarneemt, wacht niet maar kom in actie. Het gaat, zeker in de (repro)grafische wereld, niet vanzelf weer over. Teveel ondernemingen leggen al het loodje, en dat is lang niet altijd onvermijdelijk.
Herkent u iets van bovenstaand relaas in uw eigen bedrijf? Kijk er niet van weg maar neem contact op voor een oriënterend, vrijblijvend en vertrouwelijk onderhoud.

Dit artikel is uiteraard met toestemming van de vennoten van IJsselprint geplaatst.